Ակցիա են իրականացնելու ԱԺ-ի դիմաց՝ ընդդեմ այլասերվածության քարոզի

ՀԵՏԵՎԵՔ ՄԵԶ Telegram-ՈՒՄ

«Ժողովուրդ» օրաթերթը Կոնստանտին Օրբելյանին Ալ. Սպենդիարյանի անվան օպերայի եւ բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնի տնօրենի պաշտոնից ազատելու եւ դրա շուրջ ծավալված աղմուկի, թատրոնների արդյունավետ կառավարման մեխանիզմներ ներդնելու անհրաժեշտության մասին զրուցել է թատերագետ Արա Խզմալյանի հետ:

-Պարո՛ն Խզմալյան, եթե մենք ունենայինք թատրոնի մասին օրենք, օպերային թատրոնում այդպիսի աղմուկ կբարձրանա՞ր: Նշվում է, որ Օրբելյանն օրենքի խախտումով է նշանակվել թատրոնի տնօրեն, վերջինս հերքում է դա: Հնարավո՞ր էր այնպիսի մեխանիզմներ մշակել, որպեսզի զերծ մնայինք այս ճգնաժամից:

-Լավ էր, որ այս աղմուկը եղավ. այն ցույց տվեց մեր օրենսդրական դաշտի անկատարությունը: Բանն այն է, որ բոլոր կառույցներին չես կարող դնել կառավարման մեկ ընդհանուր կաղապարի մեջ: Ես համարում եմ, որ օրենքը կատարյալ է այնքանով, որքանով այն ճկուն է:

Թատրոնը կարող է ունենալ միայն տնօրեն, կամ կարող է լինել մեկը, ով տնօրենի եւ գեղարվեստական ղեկավարի ֆունկցիաները կհամատեղի: Հնարավոր է՝ գեղղեկավարի կամ տնօրենի փոխարեն լինի այլ պաշտոն՝ գեղարվեստական տնօրեն: Այսինքն՝ օրենքը պետք է հնարավորություն տա կողմնորոշվելու` փաստացի ունեցած ռեսուրսներից ելնելով: Օրբելյանի՝ թատրոնի տնօրենի պաշտոնում մնալու ցանկությունը չպետք է պայմանավորել կապրիզներով եւ ամբիցիաներով: Բնական է, որ ով իր կապերի միջոցով կարողանում է գումարներ ներդնել, նա էլ ուզում է ֆինանսները տնօրինելու հնարավորություն ունենալ:

-Իսկ այդ հնարավորությունը գեղարվեստական ղեկավարի պաշտոնը չի տալիս… Այդ դեպքում գուցե անհրաժեշտ է ընդլայնե՞լ գեղղեկավարի ֆունկցիաները: Գուցե այդ պարագայում գեղղեկավարներն այդքան չձգտեն տնօրենի պաշտոնին:

-Օրենքով գեղարվեստական ղեկավարը շատ քիչ բան է որոշում թատրոնում` չնայած նրան, որ կարող է շատ մեծ գաղափարներ ունենալ: Բայց կնիքն ում ձեռքին է, նրա կրունկն էլ ծանր է թատրոնում: Գեղղեկավարը չունի թատրոնի ֆինանսական հարցերի վրա որեւէ ազդեցություն. նա ենթակա անձ է:

-Բայց, օրինակ, Սունդուկյան թատրոնում մենք տեսնում ենք տնօրենի ու գեղարվեստական ղեկավարի ներդաշնակ աշխատանք…

-Իսկ կարո՞ղ եք երաշխավորել, որ այլ կառույցներում էլ նման մթնոլորտ հնարավոր կլինի հաստատել: Ախր, նման հարցերը հրապարակախոսության նյութ չեն, մասնագիտական քննարկման նյութ են: Պետք է թատրոնի ոլորտի մասնագետները նստեն եւ ուսումնասիրելով միջազգային փորձը, համադրելով այն հայ իրականության հետ՝ գտնեն լավագույն լուծումը: Օպերային թատրոնի խնդիրն, օրինակ, մեկ ժամում կարելի էր լուծել: Այդ աղմուկը կարող էր չլինել: Գեղարվեստական կառույցների կարգավիճակը, կազմակերպաիրավական ձեւը պետք է փոխել: «ՊՈԱԿ-ների մասին» օրենքը թույլ չի տալիս, որ այս կառույցները շնչեն: Պետք է կառավարման այլ համակարգ մտածել: Գուցե պետք է թատրոնի տնօրենի գործունեության ժամկետը սահմանվի երկու տարի, ինչպես որոշ երկրներում: Երկու տարի անց տնօրենը հաշվետվություն է ներկայացնում, եւ որոշվում է՝ շարունակելու է նա իր աշխատանքը, թե ոչ:

Հակառակ դեպքում տնօրեններն անձեռնմխելի վիճակում են: Ամենաճիշտը յուրաքանչյուր թատրոնի համար իր ստեղծագործական նպատակներն ու ակնկալվող արդյունքները ձեւակերպելն է, թատրոններին կառավարման սեփական մոդելն ընտրելու հարցում հնարավորինս ազատություն տալը, իսկ տարեվերջին մանրակրկիտ հաշվետվություն պահանջելը: Պետությունը որքան քիչ միջամտի թատրոնի ներքին գործերին, որքան քիչ խեղդի` անիմաստ հաշվետվություններ պահանջելով, այնքան լավ:

-Դուք նշում եք, որ կարող է լինել մեկը, ով արդյունավետ կերպով կստանձնի ե՛ւ տնօրենի, ե՛ւ գեղղեկավարի պաշտոնները, բայց, տեսեք, գեղղեկավարին նշանակողը տնօրենն է: Այսինքն՝ նույն մարդն է իրեն պաշտոնում նշանակողն ու պաշտոնից ազատողը… Սա աբսուրդ չէ՞:

-Այդ դեպքում գուցե ճիշտ է, որ նման ֆինանսական մեծ շրջանառություն ունեցող, հեշտությամբ միջազգային ասպարեզ դուրս եկող կառույցը լինի ոչ թե ՊՈԱԿ, որպեսզի նմանատիպ խնդիրների առջեւ չկանգնի, այլ հիմնադրամ՝ հոգաբարձուների խորհրդով: Այն, որ օպերային թատրոնում նման աղմուկ բարձրացավ, ոլորտի պատասխանատուների բացթողումն է: Այդ հարցը մասնագիտական շրջանակներում քննարկելու փախարեն հնչեցին փոխադարձ մեղադրանքներ, անցան վարկաբեկման փորձերի: Սրանից հետո որեւէ մեկը հազիվ թե լուրջ ընկալի ոլորտը, եւ սրա պատասխանատուն Մշակույթի նախարարությունն է:

Աննա Բաբաջանյան




Լրահոս