Երկրի սոցիալական խնդիրները թույլ չեն տալիս խորապես ընկալել մատուցվող գաղափարները. Ալեքսանդր Իրադյան (ֆոտո)

ՀԵՏԵՎԵՔ ՄԵԶ Telegram-ՈՒՄ

Երիտասարդ կոմպոզիտոր, դիրիժոր Ալեքսանդր Իրադյանը, ով առավել մեծ ճանաչում ստացավ իր հեղինակած երաժշտական պոեմի շնորհիվ, որի հիման վրա ստեղծվեց «Ինքնասպանի գրառումներ» բալետային ալտերնատիվ փսիխոդրաման, արդեն մի քանի տարի է` սովորում է Բրյուսելի Թագավորական կոնսերվատորիայում եւ զբաղվում դիրիժորի կարիերայով: Կոմպոզիտորն այժմ Հայաստանում է եւ մեզ հետ զրույցում անդրադարձել է իր ձեռքբերումներին, հայ երաժշտությունը դրսում ներկայացնելու փորձերին եւ հայկական երաժշտական աշխարհում առկա բացերին:

-Ալեքսա՛նդր, Դուք հատկապես մեծ կարեւորություն եք տալիս, այսպես ասած, երաժշտության հոգեբանությանը: Հայ երաժշտության հոգեբանությունը որքանո՞վ է ընկալելի դրսի հանդիսատեսի համար:

14018078_1119394291474969_1021058098_n

-Մենք փորձում ենք Հայաստանը դրսում ցույց տալ ոչ միայն որպես կոնյակի ու ծիրանի, այլեւ մշակութային առումով շատ հարուստ երկիր: Եվ որքան արտերկրում հայկական ստեղծագործության պրեմիերա է եղել, այն շատ լավ է ընդունվել տեղի հանդիսատեսի կողմից: Վերջին երկու տարվա ընթացքում իմ ստեղծագործությունները հնչել են մի շարք երկրներում: Հիմա աշխատում եմ մեծ ծրագրերի վրա` 2016-17 թթ. համար: Ասեմ, որ հայ երաժիշտները հիմա նորովի են ընկալվում Եվրոպայում: Մենք ունենք շատ տաղանդավոր երաժիշտներ, չնայած որ ունենք նաեւ տաղանդավոր մարդիկ, որոնք փորձում են մաքսիմալ կերպով մեզ «մի կողմ դնել»: Բայց մեր եռանդն ու ուժը մեծ է:

-Ուզում եք ասել` Ձեզ խանգարել փորձողներն էլ են տաղանդավո՞ր:

-Իհարկե, դա նորմալ է: Առանց դրա չես ունենում ստիմուլ ասվածը: Մի բելգիացի երաժիշտ ինձ ասում էր. «Օտար երկրում եք ապրում, նախագծեր կազմում, աշխատում, բայց որքա՜ն երջանիկ եք: Այնինչ՝ մենք` բելգիացիներս, ունենք փող, այլ ռեսուրսներ, բայց երջանիկ չենք»: Երեւի թե երջանկության բանալիներից մեկը մեր մշակույթով ապրելն ու հարուստ լինելն է:

14081264_1119394284808303_1175326267_n

-Երբ «Ինքնասպանի գրառումներ»-ը տարիներ առաջ հանձնեցիք հայ հանդիսատեսի դատին, կարծես առաջին քայլն արեցիք` ցույց տալով, թե ինչ պոտենցիալով երիտասարդ արվեստագետներ ունենք:

-Դա առաջին քայլն էր, բայց ոչ վերջինը: Իսկ հիմա աշխատում եմ նոր բալետի վրա, որը մեծ, բարդ ու լայնածավալ ստեղծագործություն է լինելու, սակայն դա Հայաստանում ներկայացնելու ծրագիր չունեմ. թեման, մոտեցումը հայկական չեն:

-Իսկ հայ հանդիսատեսին այսօր ի՞նչն է պակասում, Ձեզ ի՞նչ է պետք, որ այդ բացը լրացնեք:

-Եթե միայն ասեմ, որ ստեղծագործողին ֆինանս է պետք, ճիշտ չի լինի. եռանդն ու էնտուզիազմն այսօր ավելի թանկ ռեսուրսներ են: Ինչ վերաբերում է հանդիսատեսին, միգուցե ես շատ ամբիցիոզ մոտեցում ունեմ, բայց կարծում եմ` երկրում առկա սոցիալական խնդիրները թույլ չեն տալիս մարդկանց մատուցվող գաղափարները մինչեւ վերջ անցկացնել սեփական պրիզմայով, խորապես ընկալել դրանք: Այսօր մարդկանցից շատերը արվեստը ընկալում են որպես ժամանակ անցկացնելու միջոց: Այնինչ՝ ես դրան դեմ եմ: Երաժշտությունը, գիրը հոգեբանություն է, որոնք մարդու ներքին խնդիրներին տալիս են լուծում: Ես միշտ դեմ եմ եղել սովետական գաղափարախոսությանը, բայց խորհրդային միության տարիները Հայաստանի համար լավ ժամանակներ էին. այդ հատվածում սոցիալական խնդիրները ավելի քիչ էին, քան հիմա: Այժմ ես անընդհատ փորձում եմ հասկանալ` ինչ անել, որ մարդիկ հոգեպես սնվեն իմ ներկայացրած երաժշտությունից:

14017753_1119394288141636_1723133357_n

-Բելգիայում փորձի փոխանակումից հետո նկատե՞լ եք մի սովորույթ, որը կցանկանաք Ձեզ հետ բերել Հայաստան:

-Ամեն տեղ էլ առկա խնդիրները նույնական են, բայց ինձ համար Բելգիայում շատ հետաքրքիր է մարդկանց մոտեցումը իրար, երաժշտությանը, արվեստին: Սա եւս մեծապես կախված է սոցիալական հարցերից: Հուսամ, որ այնտեղից կկարողանամ ինձ հետ բերել որակյալ երաժշտություն: Մենք դրսում լուրջ հայ երաժիշտներ ունենք, որոնց հարգում եւ սիրում են, բայց այդ պոտենցիալը հարկավոր է Հայաստան բերել:

-Իսկ մեր օպերայի եւ բալետի թատրոնը բա՞ց է նոր առաջարկների, թարմ մոտեցումների առաջ:

-Այո, պարզապես հարկավոր են կրեատիվ գաղափարներ, նոր խոսք, մոտեցում, միգուցե նաեւ՝ նոր մարդիկ: Կարծում եմ` ժամանակի հետ ամեն բան կփոխվի եւ ժամանակի պահանջներին համապատասխան առաջ կգնա: Պետք է մտածել այն մասին, թե ուր ենք գնում: Ես ավելի վաղ մարդկանց շրջանում (նկատի ունի թատրոնի աշխատակիցների-հեղ.) նկատել եմ կոնսերվատիզմ:

-Կարծրացած մտածելակերպի մասի՞ն է խոսքը:

-Այո՛, այո՛, հենց դրա, հին, մոռացված մեթոդների մասին: Եթե Հայաստանի երաժշտական աշխարհում գտնվեն մարդիկ, որոնք գիտեն, թե ինչ են անելու, ինչպես են անելու, ուրեմն մենք ապահով ձեռքերում կլինենք:

-Դուք ո՞ր դեպքում կգաք Հայաստան մշտական բնակության եւ աշխատելու նպատակով:

-Մշտական պլաններ դեռ չունեմ, աշխատում եմ Հայաստանը դրսում ներկայացնելու ուղղությամբ: Եթե ստանամ ինչ-որ նախագծում ընդգրկվելու առաջարկ, նախապատվությունը կտամ Հայաստանին: Հիմա կարող եմ ասել, որ հայաստանցի հանդիսատեսը հնարավորություն ունի առաջիկայում ներկա գտնվելու բենդերից մեկի հետ ներկայացնելիք մեր համերգին: Այն տեղի կունենա սեպտեմբերին:

Աննա Բաբաջանյան




Լրահոս